10 september 2016

Rosa naturligt glutenfritt surdegsbröd

Då var jag inne i en brödbakar period! Jag kan hamna i sådana riktade perioder när jag inte känner att jag är klar med hur jag vill att något ska smaka. Hjärnan söker nya smaker och jag måste få experimentera tills jag är nöjd.

Nytt surdegsbröd, ett rosa naturligt glutenfritt surdegsbröd, lite syrligare.
Pink gluten free and wheat free sourdough bread

4 dl helt bovete ekologiskt
1 l kokt vatten 
5 dl kallt vatten 
7 msk rostade pumpafrön och sesamfrön
6 msk quinoamjöl
2 msk svarta chiafrön
1 ekologiskt äpple, skalat och urkärnat
2 små råa rödbetor, skalade.

Dag 1
Grunden är densamma som i det förra glutenfria surdegsbrödet. Skölj bovetet med kokt vatten och låt rinna av. Tillsätt det kalla vattnet och låt det stå täckt med lock eller plastfolie över natten.
Rosta nu pumpafrön och sesamfrön i ugnen tills de har fått fin färg, rör om emellan. Har du en gjutjärnspanna så använd gärna den i ugnen. Låt fröna svalna till nästa morgon. 

Dag 2 
Häll alla ingredienser i en mixer och mixa till grötkonsistens, här kan du behöva tillsätta 1 extra msk kallt vatten beroende på hur saftigt äpplet eller rödbetorna är. 
Ett tips är att skala och skära rödbetorna med engångsplasthandskar så slipper du gå med rosa händer resten av dagen. 
Nu har du fått en fin rosa gröt att hälla i den smorda avlånga brödformen, toppa med lite av de rostade pumpafröna och sesamfröna och låt jäsa under plastfolie och bakduk i 24 h på dragfri plats. 

Jag brukar lägga en bit bakplåtspapperet i botten på bakformen så släpper den lättare. 

Dag 3
Upp o hoppa! Nu ska brödet bara slängas in i ugnen på 225 C i ca 60 min. 
Ska vi äta det till frukost så vill jag gärna att brödet ska ha svalnat så då skickar jag in brödet 2,5 h innan, eftersom jag vill att det ska svalna långsamt. De första 5 minutrarna får det svalna i formen och resterande invirat i bakduk.

OBS! Detta brödet ska inte förvaras i plastpåse, har jag fått lära mig, utan antingen i smörpapper eller invirad i en bakduk i rumstemperatur.

...Sedan har jag upptäckt att mina avlånga bakformar är väldigt långa jämfört med de som finns på marknaden idag (mina är iallafall 25år gamla) så idag ska jag köpa en kortare variant för att se om det gör brödet lite högre. Hur långa är era avlånga bakformar? 

SaveSave

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar