26 april 2014

Glukossirap ...en lurig ingrediens! Och ett tips på glass utan glykossirap.

Trots att jag är noga och läser på alla innehållsdeklarationerna får jag emellanåt tillbaka mina fruktansvärda magsmärtor, vilket har varit väldigt frustrerande och samtidigt stressande att inte veta varför. Av en händelse sprang jag på denna beskrivningen på en innehållsdeklaration på geléhallon från Aroma konfektyrer: "glukossirap av hvete" och blev genast konfunderad eftersom så ser inte deras innehållsdeklarationerna ut på deras burkar med lösviktsgodis/plockgodis. Plötsligt noterade jag även att på vissa innehållsdeklarationerna står det fructos-glukossirap (t.ex innehållsdeklarationerna för godis, glass m.fl.).
För att reda ut detta för egen del så kontaktade jag Cloetta, anledningen till att det blev Cloetta är för att de tillverkar mitt favoritgodis sedan jag var liten. Detta var svaret jag fick från Cloetta: "Glukossirapen är stärkelse från främst majs, vete och potatis. I 95% av fallen är det från vete. I processen tas alla proteiner bort, vilket innebär att produkten blir glutenfri även om ursprunget är vete. 
Glukossirapen innehåller under 20 ppm." 

För mig som inte enbart är glutenintolerant utan även veteintolerant, det innebär att det måste vara 0 ppm, så är det förödande.

Nu undrar jag såklart VARFÖR! använder matindustrin glukossirap i var och varannan produkt? Är det någon av er som vet? För ni ska inte tro att det bara finns i godis. Och VARFÖR använder man vete/vetemjöl överhuvudtaget i så många matprodukter?

Denna lördagen har verkligen varit underbar och en go försmak på sommaren så därför tänker jag avsluta dagens blogg med ett tipsa för oss mjölk-, gluten- och vete- allergiker/intoleranta och även ni som är veganer. GB har en strutglass (tyvärr inte ekologisk) som heter R-ice och som är framtagen till oss allergiker, och som är god! Kan inte komma på när jag åt en strutglass sist!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar