5 maj 2014

Gluten- och vetefritt bröd för bakmaskin!

Jag har länge lovat att lägga ut mitt glutenfria basrecept för bakmaskin. Jag kan inte ta åt mig all ära men jag har modifierat ett recept så att vi har fått fram ett grundrecept som passar oss. 

Så här ser vår älskade bakmaskin från Electrolux ut och den inköptes av fem anledningar.
Ett! min bästa vän bakade gf-bröd i sin bakmaskin och sa att det blev luftigt och var enkelt.

Två! det visade sig att Electrolux och Finax har haft ett samarbete vid framtagningen av just den här maskinen och program nr 9 - glutenfritt!

Tre! För att gf-bröd är en dyr kostnad i matbudgeten.
Fyra! Bekvämlighet är en dygd, allt som kan underlätta vardagen och allt som kan spara tid/ge tid åt annat ska ej förringas. Tro mig! Jag är egen företagare.
Fem! Det var den enda som var tillräckligt snygg att den kan stå framme i köket hela tiden.



Mitt basrecept för glutenfritt bröd i bakmaskin. 

Väg upp 370 g NGF mjöl . Tillsätt 4 g torrjäst • 4 g malda brödkryddor • 7 g fiberhusk • 2 nypor salt och blanda ihop. Häll i formen. Tillsätt 3 msk ekologisk rapsolja • 3 - 4 dl vatten (ca 45C) och till sist  två ordentliga "kläm" på flaskan med mörk sirap (obs! Det får inte vara baksirap då den inte är gluten- och vetefri). Nu är det bara att sätta igång bakmaskinen men håll lite koll på att allt blandas ihop ordentligt.

Kanterna kan bli väldigt hårda men vi har löst det genom att svepa in brödet i en bakhandduk direkt när vi har tagit ur det ur bakformen och det fortfarande är varmt. 

Jag försöker få till en variant på detta brödet med surdeg istället men är inte helt nöjd med resultaten än så jag återkommer om det. Men detta brödet uppskattas av hela familjen, oavsett om de har intolerans eller inte.

I ett tidigare blogginlägg finns det recept på två andra annat glutenfria bröd (ej bakmaskin & ej mjölkfria).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar