19 december 2016

Mamma Ullas naturligt glutenfria pepparkakor

Jag har inte tidigare bakat naturligt glutenfria pepparkakor men i år bestämde jag mig för att göra om min mammas pepparkaksrecept så att det blev helt naturligt glutenfritt och pepparkaksdeg blev så bra som jag hoppades och de smakar precis som mammas pepparkakor samt degen blev perfekt att göra pepparkaksfigurer med eftersom degen håller ihop väldigt bra.

Mamma Ullas NGF-pepparkakor
Detta är en halv sats!

150 g extrasaltat smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl NGF sirap
1/2 msk malen ingefära
1 msk malen kanel
1/2 msk malen kryddnejlika
1 tsk malen kardemumma
1/2 msk bikarbonat
(Eller ta 2 msk pepparkakskryddor)
0,5-0,75 dl iskallt vatten
450 g NGF mjölmix
2 tsk xanthan gummi

Rör kylskåpskallt smör, socker och sirap smidigt (jag körde med elvisp)
Tillsätt 0,5 dl av vattnet plus kryddor, bikarbonat & xanthangummi och arbeta in mjölet.
Arbeta degen smidig på bakbord och låt den vila minst ett dygn insvept i plastfolie i kylskåpet (min låg 4 dygn).

Kavla ut degen tunnt (ca 2 mm) mellan två bakplåtspapper. Ta ut figurer med mått, och grädda dem mitt i ugnen i 200C i ca 5 min (beroende på ugn)

OBS No1:
Pepparkakorna ska svalna på den varma plåten!

OBS! No2:
Pepparkakorna ska läggas på kalla plåtar för annars är det risk att pepparkakorna blir blåsiga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar