9 maj 2017

Gluten- & vetefria citronmuffins med mascarpone frosting

Vaknade tidigt idag och bestämde mig för att vidareutveckla mitt citronmuffinsrecept innan det var dags att ge sig iväg för dagen, och samtidigt testa mina nya muffinsformar som kom hem i förra veckan. I slutändan ska receptet bli helt laktosfritt inför ett kalas lite längre fram.

Idag toppade jag muffinsen med en citron och mascarpone frosting. Dagens provsmakare (som tål gluten) sa "man kan inte tro att de är glutenfria", det är sådana betyg som jag gillar.

Enkla och ljuvliga citronmuffens utan gluten och vete.
(12 st)
150 g normalsaltat rumstempererat smör
150 g strösocker
2 ägg
1 nypa salt
zest från 1 citron
1/2 tsk vaniljpulver
150 g gluten- & veterfritt self-raising mjöl
1/2 tsk gluten & vetefritt bakpulver

Citron och mascarpone frosting
100 g normalsaltat rumstempererat smör
200 g florsocker
vaniljpulver efter smak
1 nypa salt
1,5 msk citronsaft
zest från 1 st citron
100 g mascarpone eller efter smak.

Vispa först smör och socker fluffigt, vispa därefter i vaniljpulver, ägg, salt och citronzest. Rör ihop mjölet med bakpulvret innan du blandar ner det i smör-ägg-blandningen. Fyll formarna och grädda dem i 180C i mitten av ugnen i ca 10-15 min beroende på ugn. Låt de svalna helt innan du dekorerar med frostingen.

Frostingen:
Vispa ihop smör, florsocker, zitroncest och vaniljpulver, tillsätt citronsaft i små doser och till sist en nypa salt innan du blandar ner mascarponen. Dekorera och njut!

Gjorde dem även till min kompis fest ett par veckor senare och då såg de ut så här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar