18 oktober 2018

Min supergoda glutenfria toast för rostning

Älskar min brödmaskin (inte ett sponsrat inlägg) men jag antar att det tog ett tag innan jag och brödmaskinen blev kompisar och nu vill jag inte vara utan den. Så efter ett antal provbakningar, provsmakningar och förbättringar så har jag fått fram ett supergott luftigt vitt rostbröd, toast, som passar perfekt att rosta.

Enjoy! Jag gör detta bröd varje lördagsmorgon när jag är hemma, eller två, för om du ska rosta det så går det även superbra att frysa.

Gluten- , vete- och mjölkfri toast för brödmaskin 

Börja med att göra en mjölmix på
175 g maizena
120 g rismjöl
175 g potatismjöl
1 tsk xanthan gummi
2 tsk bakpulver
(2 tsk brödkryddor om du vill)
4 dl Fingervarmt vatten

Ta sedan 25g färsk jäst och strö över 2 tsk salt och låt stå tills jästen har "smält".
Häll på 0,5 dl majs- eller rapsolja, rör om. Tillsätt därefter 1,5 tsk äppelcidervinäger och 2 tsk strösocker eller motsvarande mängd sirap. Blanda ut allt med 4 dl fingervarmt vatten.

Rör i mjölmixen, men rör inte för mycket eftersom bakmaskinen bearbetar degen en stund till.
Häll i bakform och sätt ner i bakmaskinen och kör på snabbprogrammet i ca 1h 20min.

Obs! När brödet är klart så ta ut det ur bakformen direkt och linda in det i en bakduk och skär inte i det innan det har svalnat, annars klibbar det lätt ihop.

 

Dags att be min man att göra en batch hemmagjord marmelad! ...mmm en toast med en skiva ost på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar