4 maj 2014

Visste ni hur många olika saker som innehåller vete och gluten? Ännu en ögonöppnare!

Nu har jag har surfat runt i ett dygn för att lära mig mer om veteintolerans. Tack vare att jag hittade FB gruppen: Naturligt Glutenfri - Celiaki, har jag fått lära mig att även druvsocker, dextros och maltodextrin kan vara gjort på vete-, majs-, ris-, potatisstärkelse. 
"Beroende på nedbrytningsgraden, uppstår från stärkelse först tunnkokande stärkelse, därefter maltodextrin, sedan glukossirap (stärkelsesirap) och sist dextros. Den senare är en alternativ benämning på glukos". (Källa: Celiakiförbundets hemsida.)

Jag har även trott att havre, den som är glutenfri, har varit ett ok alternativ för mig men har även där lärt mig att även om glutenfri havre odlas och hanteras separat från övriga sädesslag för att minimera mängden gluten från vete/råg/korn. Så får den innehålla max 20 ppm gluten, samma gränsvärde som för övriga "glutenfria" produkter. Och man kan ha samma problem med avenin (havregluten) som med gluten från vete/korn/råg. 

Du kan läsa mer om glutenfällor på bloggen: Skafferi Glutenfri
Tack vare raw fooden som har varit och är en stor räddning för mig och min mage, har jag insett att jag inte klarar av det gränsvärdet som är satt av EUs officiella kontrollorgan (Codex Alimentarius Internationell Foodstandard som drivs av WHO & FAO) till 20 ppm. Jag äter idag mat med en glutennivå på 0 ppm som för mig är naturligt glutenfritt.

Även här rekommenderar jag er att läsa bloggen av Kristina, som även är initiativtagare till FB gruppen: Naturligt Glutenfri - Celiaki.
Efter att ha fått upp ögonen för dessa luriga tillsatser som jag nu måste ha koll på i vardagen: glukossirap, maltodextrin, dextros, druvsocker och sucrose så gick jag igenom mitt skafferi en extra gång för säkerhetsskull och läste på alla innehållsdeklarationer samt mina raw food treats (som är mina försäkerhetsskull-mellanmålbars som jag har med mig i handväskan ifallatt jag inte hittar något som jag kan äta) som jag har köpt på hälsokosten eller i vår närliggande butik med ekologiska varor . Till min glädje var alla mina favoriter på bilden helt fria från alla dessa ämnen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar