4 maj 2014

"och om det står fructos-glukossirap då? är det vete då med?"

Jag fick en fråga på FB i en grupp jag är med, för oss som är intoleranta mot gluten och vete. 

"och om det står fructos-glukossirap då? är det vete då med?"

Min första tanke var att det är ju glukos gjord av fructose men så tänkte jag ett steg till, varför skriver de inte bara fructose då? Det måste undersökas och detta var vad jag kunde läsa mig till "fructose-glykossirap innebär att det är minst 55% glykossirap framtagen från fructose resten är annan glykossirap". Till skillnad mot när det står enbart glykossirap då det tas fram till 95% från vete (se mitt tidigare blogginlägg).
Observera även att sucrose är en blandning av 50% glykossirap och 50% fructosesirap.

Se där! nu kan jag lägga till två nya saker på listan som jag inte ska äta.

















För er som vill läsa mer hittar ni mer information via den här länken. 
http://www.eufic.org/jpage/en/page/FAQ/faqid/glucose-fructose-syrup/

Och så här säger livsmedelsverket MEN observera att detta gäller inte om du bara kan äta 0 ppm gluten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar