8 september 2016

Gluten- & vetefritt surdegsbröd med tålamod

Fick ett tips på ett bra glutenfritt surdegsbröd från min bästa kompis då hon vet att jag undviker bröd med jäst i. Det var ett väldigt bra och gott recept men några av de hemma hos oss tyckte att det var lite smaklöst så jag har fortsatt att experimentera med det och det har även min kompis gjort. Alltid kul att dela intressen med sina nära.

Gluten- och vetefritt surdegsbröd med tålamod, eftersom det ska jäsa över två nätter men belöningen blir ett icke torrt morgonbröd som även är gott att rosta.

4 dl helt bovete
1 l kokt vatten
5 dl kallt vatten
1,5 msk chiafrön
5 msk rismjöl 
4 msk pumpakärnor
1 ekologiskt rött svenskt äpple, skalat och urkärnat
2 ordentliga nypor salt

Dag 1
Skölj det hela bovetet i det heta kokta vattnet, låt rinna av.
Lägg det avrunna bovetet i en skål, gärna med lock och var säker på att skålen inte innehåller några eventuella diskmedelsrester. Tillsätt det kalla vattnet. Sätt på locket och låt stå i rumstemperatur över natten på dragfri plats.

Dag 2
På morgonen lägger du bovetet tillsammans med övriga ingredienser i en mixer och mixar allt till grötkonsistens. 
Smörj en avlång form med kokosolja eller olivolja, lägg en bit bakplåtspapper i botten så lossar det lättare ur formen.
Häll i brödgröten i formen och täck över med plastfolie (jag slår även in allt i en bakhandduk så att jag är säker på att  det sluter tätt). Låt jäsa i rumstemperatur i ett dygn. 

Dag 3
Sätt in i varm ugn i 225C och låt stå ca 60 min. Jag låter även brödet stå i formen ca 5 min när jag har tagit ut det ur ugnen, innan jag stjälper upp det. 
Låt svalna och njut med bara smör eller en bit ost. 

OBS! Detta brödet ska inte förvaras i plastpåse, har jag fått lära mig, utan antingen i smörpapper eller invirad i en bakduk i rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar