18 juli 2017

Saftig gluten och vetefri polentkaka

Ibland får man experimentera för att få fram rätt konsistens. Som ni vet tål jag inte gluten eller vete, uppe på detta tål inte min man mandel eller hasselnötter och ibland blir jag grymt sugen på den där saftigheten som bara en nötkaka kan få.

Så idag testade jag att baka helt utan mjöl men med polenta och ricotta och jag kommer definitivt att göra det igen då resultat blev över förväntan.

Saftig polentakaka utan gluten och vete

Polenta röra:
3,5 dl mjölk
1,8 dl polenta
75 gr smör
nypa salt
citron zest från 1 citron

Kaka del 2:
4 ägg
1,8 dl råsocker
250 g ricotta ost
citron zest från 1 citron
vaniljpulver
1 msk marsala vin

Börja med att sjuda upp mjölk, citron zest, salt och smör, rör tills smöret har smält och tillsätt polentan och låt det fortsätta sjuda under omrörning tills du har en krämig smet. Låt svalna!

Vispa ägg och socker ordentligt fluffigt, blanda i vaniljpulver, citron zest och polenta röran.
Rör till sist i ricottan och rör tills du har en jämn smet utan klumpar. Tillsätt likören.
Häll smeten i en form med löstagbara kanter och grädda i 200 C i nedre delen av ugnen i ca 45 - 50 min.

När kakan har svalnat så pudra över florsocker och servera med färska jordgubbar och en mascarponesås.

Mascarponesås
Blanda mascarponeost med vanilj, marsala vin, en nypa salt och lite florsocker. Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar