19 april 2016

I min värld, den ultimata tårtbottnen, helt naturligt glutenfri & laktosfri!

Här hemma i huset roar jag mig med provbakning av tårtor inför det som komma ska! Och efter många turer och mycket surfande på nätet, och genom tester fram och tillbaka så har jag nu fått ihop det tårtbotten-receptet som är optimalt för mig.

Kravet för mig är att tårtbottnen måste vara helt naturligt glutenfri, den får inte innehålla ett uns gluten eller vete, alltså 0 ppm gluten. Att den även blev laktosfri är en bonus. 

Jag hade även ett annat krav när jag började mitt provbakande och det var att den fick inte bli kompakt, för smulig eller tråkigt smaklös som de flesta tårtbottnarna är. Och för egen del har jag lyckats med att uppnå de kraven. Och de som har varit med på provsmakningen har varit eniga med mig så här långt.

Min provbakningsform var 15 cm i diameter och 10 cm hög. Och receptet bygger på den men jag kommer i slutet ge er mängden ni behöver om ni vill baka en större mer traditionell tårtbotten.

Jag använder ekologiskt så långt det är möjligt men du får självklart själv avgöra vad du använder i din tårtbotten.

Du behöver:
3 stora ägg
1,5 tsk bakpulver 
2 msk olivolja
Strösocker
1,5 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
Potatismjöl
Naturligt Glutenfri mjölmix (0 ppm, får ej innehålla vetestärkelse m.m)
0,5 msk finhackad färsk timjan 
Limezest från en hel lime

Jag började med att pensla formen med olivolja och därefter klädde jag den med bakplåtspapper och jag lät bakplåtspapperet sticka upp ett par centimeter ovanför kanten. Jag klippte ut en rundell för botten och remsor till sidorna. 

På flera sidor där jag läste på om glutenfri bakning så använde de ett litet annorlunda sätt att mäta upp vissa av ingredienserna. 
Du tar fram tre likadana glas. I det första glaset knäcker du äggen. I det andra glaset häller du strösocker till samma höjd som det är ägg i glas nr1. Det tredje glaset fyller du till 1/3 med potatismjöl och därefter fyller du på med glutenfri mjölmix så att det blir 0,5 cm högre än strösockret i glas 2.

Vispa ägg och socker vitt o pösigt. Tillsätt olivoljan. Blanda bakpulver, salt, vaniljpulver, timjan och limezest väl i mjölblandningen. Sikta/vispa ner de torra ingredienserna i ägg&sockersmeten. Smeten ska bli tjock och krämig. 

Grädda i mitten av ugnen på 150C i ca 30 - 35 min, beroende på ugn. Kontrollera med en baksticka att kakan är torr i mitten. Ta ut och låt kallna i formen. 

Stjälp upp kakan och lägg in den i frysen innan du ska skära den. Jag bakade min 5 dagar innan den skulle användas och den gick att dela i fyra delar. 

För en bakformar som är 22cm i diameter behöver du:
5-6 stora ägg
2 tsk bakpulver
3,5 msk olivolja 
2 tsk vaniljpulver
2 nypor salt
1 msk finhackad färsk timjan
Limezest från 2 hela lime
Resterande ingredienser där följer du ovanstående recept.

Lycka till! 

ps. mina höga formar köpte jag hos Kakburken ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar