11 maj 2016

300 kcal middag - glutenfri

Från bakning till mat, livet växlar även i köket. Just nu har jag, under ett par veckor, haft fokus på rätter på max 300 kcal och på begäran så kommer här första receptet.

Curryfrästa grönsaker med kräfttjärtar och shirtakinudlar.


Shirtakinudlar är väldigt gott och de innehåller väldigt lite kalorier. Se bara till att skölja dem väl under rinnande vatten. 
Jag hittade mina på ICA! 

85g kräftstjärtar 
100g shirtakinudlar 
75g purjolök
60g skogschampinjoner
60g gul paprika
60g zucchini
60g baby plommontomater
2 tsk olivolja 
2 tsk honung
Vitlökspeppar
Söt paprikapulver (Urte kram)
Mangocurry 

I en teflongryta fräste jag först de skivade skogschampinjonerna tills mycket av vätskan hade försvunnit, därefter fyllde jag på med paprika, purjolök och zucchini och lät det fräsa en stund innan jag tillsatte alla kryddorna och olivoljan samt honungen precis på slutet. Ta av grytan från värmen och tillsätt kräftstjärtarna och shirtakinudlarna. 
Lägg upp och fördela tomaterna över! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar