6 augusti 2016

Gluten- och vetestärkelsefri blåbärscheesecake

Sommarfika när blåbären är klara i skogen! Det fick bli en trelagers cheesecake med en knaprig chokladbotten.
frk Blubbs glutenfree blueberry cheesecake

Jag gjorde först en egen mix till bottendelen där jag mixade:
150g cashewnötter 
100g pumpakärnor 
100g NGF (naturligt glutenfri) mjölmix
Med lite lime-mynta-socker och 50g mörk choklad (som är helt naturligt glutenfri, NGF) Och en nypa salt.

Botten: 
Jag tog 250g av min mix och blandade med ca 100g smält smör och tryckte ut i en form med löstagbara kanter och förgräddade den i 200C i ca 25 min. Låten därefter svalna.

Mellanlager:
Jag mixade ca 200g blåbär (går även bra med frysta) och rörde ihop dem med 300g philadelphia, 
0,75 dl créme fraiche, 
1 dl strösocker 
3st ägg. 
Häll smeten i formen med bottnen och ställ in i ugnen i 200C i ca 50 min tills kakan är stabil även i mitten. Låt svalna!
*Om du har vita chokladknappar eller vit hackad choklad som är naturligtglutenfria (NGF)  så är det väldigt gott att strö dem på mellanlagret innan du skickar in formen i ugnen.

Toppen:
Blanda 250g mascarpone med 1 dl florsocker, limezest från en halv lime, och 2,5 dl vispad grädde och hackad vit NGF-choklad och absolut sist rör du i färska blåbär ca 1 dl och bred nu allt över kakan när mellanlagret har svalnat helt. Ställ in i kylen ca 2h innan den ska serveras. 

Lime-mynta-socker
Enkelt att göra och väldigt frääääscht! Blanda strösocker med myntablad (jag använder marockansk mynta för jag tycker bäst om den smaken) och limezest i en glasburk, skaka och förvara torrt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar