4 september 2016

Glutenfri ingefärs & chili-kyckling

Ingen bakning den här helgen ...höll jag på att säga... men jag bakade faktiskt ett underbart gott gluten- och vetefritt surdegsbröd, men det kommer på bloggen en annan dag. 

Idag åt vi däremot naturligt glutenfria chili- och ingefärsmarinerad kycklingfilé med aubergine och mozarellabakelser
Som gluten- och  veteintolerant får jag alltid kolla hur kycklingfiléerna är preparerade, vad laken innehåller, så att det inte finns t.ex druvsocker eller något annat som jag inte tål. 

Jag mixade färsk ingefära, lite färsk chili, vitlök, koriander och en blandning av rapsolja & olivolja till en pasta. Där efter tillsatte jag honung och lite gin samt lite salt och vitpeppar och lät kycklingfiléerna ligga i denna marinaden under ett dygn. Vände dem säkert fyra gånger totalt under detta dygn. 

Dagen efter började jag med att skiva en ekologisk aubergine på längden i ca 6 st delar, jag gnuggade in dem med salt på bägge sidor och stekte dem långsamt tills de mjuknade. Låt dem därefter vila på ett smörpapper en stund, skölj dem lätt så att du blir av med en del av saltet. Lägg dem i en ugnssäker form, med bakplåtspapper i botten, lägg på en skiva tomat på ena halvan av aubergineskivan, och uppepå detta en skiva buffelmozarella och avsluta med svartpeppar och vik därefter ihop auberginen. Ställ in formen i ugnen i 225 grader tills osten börjar smälta. 

Stek kycklingen runt om i en het stekpanna, lägg filéerna i en ugnsfast form och låt dem steka klart i ugnen på 225C. 

Vi fräste smådelarna som blev kvar efter auberginen i den överblivna marinaden tills de var mjukna, tillsatte créme fraiche och lite mer kryddor och lät det koka ihop till en sås till dem som önskade. 

Enkelt men väldigt gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar