21 augusti 2016

Kladdiga gluten- och vetefria fudge brownies

Ibland blir man sjukt sugen på choklad och tyvärr räcker det inte med en ruta mörk choklad för att stilla mitt begär. Sedan tyckte jag att vi behövde unna oss något gott och riktigt onyttigt när vi var så duktiga med allt städande och röjande, och jag fick en ursäkt att få göra lite meditativ bakning.

Gluten- & vetefria fudge brownie med chili. 

110 g rumsvarmt smör
300 g strösocker
1/2 tsk vaniljpulver
2 ägg
110 g naturligt glutenfritt mjöl
45 g kakao
En nypa chilipulver
En nypa salt
1/4 tsk bakpulver 
100 g NGF chokladknappar eller grovt hackad NGF choklad efter tycke och smak.

Värm ugnen till175 C. Förbered en form ca 20 x 20 cm med bakplåtspapper i botten.
Vispa samman det rumsvarma smöret med socker och vaniljpulver på hög hastighet så att det blir fluffigt, vitt och poröst. Vispa därefter i äggen, ett i taget, tills det är väl blandat.
Blanda nu ihop mjöl, kakao, chili, salt och bakpulver i en annan skål och tillsätt därefter mjölblandningen i 2 - 3 omgångar i smör-ägg-blandningen. Vispa på låg hastighet tills allt är blandat. 
Blanda chokladknapparna och med 1 msk NGF-mjöl och rör ner dem i blandningen, då sjunker de inte lika lätt till botten. Häll smeten i formen och grädda i ca 20 - 25 min, kakan är klar när den släpper från kanterna men den ska fortfarande vara kladdig i mitten.
Låt svalna en stund i formen innan den stjälps upp, ställ den därefter i kylen eller frysen innan du skär den i fyrkantiga mumsbitar. 

De går bra att frysa och jag tycker att de ska ätas kalla! Problemet med dessa fudge brownies är att de nästan är godare att äta direkt ur frysen. Livsfarliga helt enkelt!! 


Jag serverade dem till familjen med en krämig chokladmousse, en klick vispgrädde och lite nyttigheter på toppen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar