11 september 2016

Glutenfritt och vetefritt morotssurdegsbröd

Måste testa att baka en variant till av det gluten- och vetefria surdegsbrödet, denna gången hittade jag både morötter i kylskåpet som behöver användas till något. (Jag ogillar starkt att slänga mat). Jag tänkte att morötter är saftigt när man bakar morotskaka.

Gluten- och vetefritt Surdegsbröd med morot 

4 dl helt bovete
1 l kokhett vatten
5 dl kallt vatten 
1 hyfsat normalstor morot, riven
6 msk rismjöl
5 msk rostade pumpakärnor
1 msk linfrön
1 msk chiafrön
2 ordentliga nypor med salt

Dag 1
Skölj det hela bovetet med det kokheta vattnet och låt det rinna av mycket väl. Lägg i en bunke och häll på 5 dl kallt vatten, sätt på lock och låt stå över natten. 

Dag 2
På morgonen häller du alla resterande ingredienser i en mixer och mixar det till en tjock gröt. Blir den för lös, är det för mycket vätska i,  så ta en extra matsked med rismjöl tills du får en bra grötig konsistens. 
Smörj en avlång form med kokosolja eller olivolja och häll i gröten. Täck formen med plastfolie, vira in i en bakduk och låt stå i 24h

Dag 3
Stoppa in formen i ugnen på 225C, strö gärna lite sesamfrön över innan du gör det. Låt stå i ugnen ca 60 min, testa med brödsticka. Låt stå 5-10 min i formen innan du stjälper ur den, skär med en vass kniv runt formen så att den släpper helt.

Låt svalna i bakduken och förvara brödet i bakduk i rumstemperatur. 

Detta brödet är det som hittills har gått hem bäst hos vår 9-åring. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar