4 oktober 2016

Glutenfria, vetefria, äggfria och laktosfria citrondoftande scones

Dags för lite Afternoon Tea nu när hösten har gjort entre, eller gör som vi ta en lång sen söndags Breakfast Tea i pyjamas. Jag insåg att jag har aldrig bakat scones i hela mitt liv men efter att vi var inbokade på Afternoon Tea på en restaurang och alla fick ljuvligt doftande scones medan jag fick ingenting i brödväg, trots att jag i god tid hade meddelat min intolerans och även tipsat om bröd. Då bestämde jag mig för att jag ska ta mig tusan också få njuta av scones, hur svårt kan det vara?"

Glutenfria, vetefria, äggfria och laktosfria citrondoftande scones

350 g self-raising mjöl (jag testade det ekologiska från Doves Farm)
1 tsk bakpulver
85g hackat laktosfritt smör
3 msk strösocker
1 3/4 dl laktosfri gräddmjölk (jag brukar blanda laktosfri mjölk och laktosfri grädde)
1 nypa salt
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 pressad citron (lättpressad, en squeeze)

Värm gräddmjölken, tillsätt vanilj och citron och låt stå en stund. Sätt ugnen på 200 C och sätt in en osmord plåt i ugnen som får värmas upp med ugnen. Blanda mjöl, bakpulver och salt väl. Tillsätt smöret och nyp ihop degen tills du har små smulor. Rör i sockret. Gör en grop mitt i röran och häll i gräddmjölken och blanda snabbt tills det precis börjar blanda sig. (överarbeta inte). Gör degen 4 cm hög och dela den i åtta lika stora delar (eller fler om du vill att mindre scones). Gör bitarna runda och fortfarande 4 cm höga. Pensla dem med vispat ägg eller grädde. Ta ut den heta plåten ur ugnen och placera scones snabbt på plåten och skicka snabbt tillbaka in i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills de har en vacker gyllenbrun färg på toppen.

Gör en stor kanna, plocka fram lemon curd, marmelad, vällagrad ost etc och var redo för ljuvligt vanilj- och citrondoftande scones!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar