6 april 2020

Glutenfri & vetefri Lemon sticky cake

Varje gång jag är i London njuter jag av en god cappuccino och en glutenfri & vetefri Lemon Sticky cake toppad med en härligt syrlig citronfrosting. Har försökt att återskapa kakan smak och konsistens tidigare och denna gången kom jag tillräckligt nära.
Jag har använt polentagröt i några andra recept när jag har velat få fram en struktur av mazarinkaka utan att använda mandelmjöl (se Polentakaka) men i just denna behövdes det mandelmjöl för att få rätt konsistens.

Blanda 
125-150 g xtrasaltat smör
170 g strösocker
1 citron rivet skal & juice 
3 ägg
2 tsk bakpulver
100 g mandelmjöl
140 g polenta

Blanda allt ordentligt och lägg i en avlång form som du antingen har smort med smör eller lagt i ett bakplåtspapper i botten. Grädda i mitten av ugnen på 175C i ca 35-40 min. Jag gräddade med varmluft.
Låt kakan svalna i formen och ställ sedan in den i kylen och låt den kallna helt så blir den inte så porös! Jag lät den vila i kylen över natten. 

Gör en lemonfrosting av 150g philadelphiaost som blandas med florsocker & citronjuice till en bra tjocklek. Här får du gå på känn hur söt eller syrlig du vill att frostingen ska vara.
Bred frostingen över kakan och ställ in i kylen en stund eller klicka på den på skurna kakbitar och servera direkt.

Kakan är enkel att göra laktosfri genom att byta ut smör & philadelphiaost mot laktosfria alternativ.
Det är en kaka som är väldigt bra att göra en dag innan den ska serveras.
Ät & njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar