6 januari 2019

Glutenfri chilikladdkaka med nöttopping

Mmmm...första gången jag åt denna fantastiska kladdkaka hade min brorsdotter bakat den till mig på min födelsedag. Den är en typisk "to-die-for"-kaka!! Kakan har en rik och mäktig chokladsmak då den har ett ordentligt chokladfudgetäcke uppepå så den räcker länge .
Detta har blivit min årliga födelsedagskaka sedan dess.

Glutenfri chilikladdkaka med nöttopping:
Rör samman alla ingredienser:
3 dl ägg
4,5 dl råsocker
en ordentlig nypa med salt
5 msk kakao (jag använder Vahlronas kakao blandad med Kung Markattas kakao)
150 g rumsvarmt extrasaltat smör
2,5 dl Gluten & vetefritt mjöl
och cayenne peppar efter smak, eller färsk chili.

Häll smeten i en springform med löstagbara kanter, tipset är att lägg fast bakplåtspapper i botten så att du får loss kakan enkelt från bottnen.
Grädda kakan i 200C i ca 30 min, håll koll på kakan med en sticka för den ska inte bli helt torr utan ska vara lite kladdig när du tar ut den.

Låt kakan svalna i formen.

Topping:
Jag blandar allt möjligt som finns hemma och som är gott att rosta. På just denna kakan är det ca 2 dl av: cashewnötter (grovhackade), pumpakärnor, mandlar, valnötter och pekannötter (i grova bitar).
Över detta ringlar jag ca: 0,5 dl flytande honungen blandad med cayennepeppar och/eller färsk chili och salt.
På med ett par plasthandskar och massera nötterna, lägg dem på ett bakplåtspapper  och skicka sedan in dem i ugnen på 200C och låt rosta tills de har fått fin färg, rör emellanåt så att de får en jämn och fin färg. Håll koll i ugnen för på slutet går det väldigt snabbt när de blir klara.
Låt de svalna på plåten.
När de hade svalnat blandade jag i kokosflingor och gojibär för det blir så snyggt uppe på kakan.






Chokladfudge:
Hacka 100g mörk choklad av bra kvalité (det är värt den extra kostnaden, tro mig! Jag brukar välja en som har ungefär 68, inte mindre). Låt den smälta sakta på svag värme tillsammans med
1,5 dl grädde
1,5 dl strösocker
lite vaniljpulver
en nypa salt
2 msk sirap
i en tjockbottnad kastrull.
Koka ihop fudgen sakta till en tjock och blank konsistens i ca 10 min.
Ta av fudge från värmen och blanka av med 75g extra saltat smör.

Nu ska du hälla den varma fudgen ovanpå chilikladdkakan som är kvar i sin form, låt fudge svalna och stelna lite grann innan du häller på nöt-toppingen för annars sjunker nötterna ner för mycket i fudgen. Ät och njut när den har svalnat helt!

Denna kakan är perfekt att förbereda dagen innan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar