6 december 2016

Glutenfria smakrika minimuffins på olika sätt

Jag har fått förfrågan på receptet till mina naturligt glutenfria minimuffin och nu har jag äntligen fått tummen ur att blogga ut det. Till saken hör att på den tiden jag åt och bakade med vanligt mjöl så kunde jag aldrig få till mina muffins, de blev bara torra och tråkiga, därför är jag så extra glad över dessa små godingar som inte är torra någonstans.
Grunden till mina minimuffens är en omarbetning av receptet till den glutenfria citron och yoghurtkakan.
*OM ni även vill göra dem laktosfria så byt bara ut yoghurten mot ett laktosfritt alternativ.

Grundreceptet består av
3 ägg
1,5 dl råsocker* (som ger en lite kolaaktig smak)
1 dl yoghurt (jag använder den som heter rysk yoghurt)
2 dl NGF self-raising mjöl (jag använder det ekologiska från Doves farm)
Vaniljpulver till önskad mängd
Rör ihop allt med en sked eller en gaffel!


Citronmuffins: 
Använd grundreceptet ovan och tillsätt 2 tsk citronjuice och citronzest från 1-2 citroner. Då jag älskar stark citronsmak i bakverk så jag använder zest från två citroner.
Fördela smeten i formarna.
Första gången jag gjorde dem garnerade jag dem med en mascarponekräm smaksatt med citronzest. (se recept längre ner).
Andra gången jag bakade dem gjorde jag dem laktosfria och då dekorerade jag dem med en enkel frosting (se recept längre ner).

Chokladmuffins: Använd grundreceptet ovan och tillsätt 2 msk NGF kakaopulver, blanda och tillsätt bitar av hackad NGF choklad som du tycker om. Skeda upp i minimuffinsformar.

Saffransmuffins: Stöt en påse saffran med lite av råsockret i en mortel, tillsätt till grundreceptet ovan och rör ner hackade bitar av NGF vit choklad efter tycke och fördela i minimuffinsformarna.

Grädda i 175C i ca 10 min. Lyft ur dem ur muffinsplåten direkt när de är klara så att de inte riskerar att efterbakas. Min minimuffinsplåt och formarna därtill hittade jag på Lagerhaus.

Mascarponekräm till garnering.
Blanda 100g mascarpone med florsocker och några nypor vaniljpulver till en bra konsistens och spritsa. Denna kräm går lätt att smaksätta med en lemoncurd eller något annat som du tycker om, tillsätt bara mer florsocker om den blir för lös.

Laktosfri frosting:
blanda 200 g rumsvarmt laktosfritt smör/margarin, med lite salt, 1 tsk vaniljpulver och florsocker till en bra konsistens. Ibland byter jag ut hälften av det laktosfria smöret till 100 g laktosfri philadelphiaost, det ger en mer "vuxen" smak enligt den yngsta i familjen.

*Härom dagen fanns det inget strösocker hemma när jag skulle baka, då testade jag att byta ut strösockret mot 1 dl NGF-vit sirap blandat med lite dadelsirap vilket fungerade utmärkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar